Ressourceorienteret pædagogik?
- At man betragter barnet som kompetent og vidende, og derfor lader barnet gå forrest i relationen.
- Ressourceorienteret pædagogik fremmer relationen mellem barnet og den voksne og den bruger de 8 samspilstemaer til at gøre relationen ressourceudviklende og meningsskabende. De 8 samspilstemaer viser pædagogen hvordan denne viser barnet at han/hun tror på barnets evner og ressourcer samt at netop dette barn er pædagogen vedkommende og interessant ”jeg vil gerne vide hvad du ved og jeg vil gerne vide noget nyt sammen med dig”.
- At man har fokus på de kompetencer som barnet har, frem for de kompetencer som barnet mangler.
- At man søger at få øje på barnets ressourcer således at man kan udvikle disse og måske gøre dem til specifikke egenskaber. Samtidig ønsker man at afværge og ”omdirigere” uønsket adfærd – men aldrig nægte eller straffe.
- At styrke barnets ressourcer OG svagheder.
Her sætter vi vores egne eksempler på ICDP-samspilstemaerne,
i et forsøg praksisgøre
teorien. Vi tager udgangspunkt i en
afleveringssituation i en vuggestue. Tilstede er , pædagogen, faren, og
en udefrakommende.
I gruppen har vi valgt at finde 2 samspilstemaer som vi finder
udfordrende at arbejde med i praksis og 2 samspilstemaer som vi vil finde
lettere at arbejde med.
1. Vise
glæde for barnet : ”Hej med dig! Hvor er
det dejligt at se dig”
2. Se
barnets initiativer – juster dig: Barnet
rækker ud efter pædagogen og pædagogen tager barnet i hånden.
3. Inviter
til samtale /lyt og svar: Barnet viser
sin dukke, og pædagogen siger ”Sikke en sød dukke, hvad hedder hun?”
4. Giv
barnet anerkendelse: Barnet er trist ved
afsked med forælderen. Dette anerkender pædagogen ved at benævne barnets
følelser ”Ja, du bliver lidt ked af det når far skal gå”
5.
Fang barnets opmærksomhed: Saml barnets opmærksomhed om noget der sker i rummet, således barnet
glemmer at far lige er gået ”Se derovre sidder Lisa og Thomas og tegner”
6.
Fasthold barnets opmærksomhed - vis følelser og entusiasme: Efter barnet har vist interesse opfordrer
pædagogen barnet til at være med til at tegne.
7. Forbind
barnets oplevelser – uddyb og forklar: Barnet
har tegner. Nu kommer pædagogen over og roser barnets tegning og snakker med
børnene om deres tegninger og tegner med dem.
8.
Fortæl barnet hvad det må og skal trin for trin.
Et barn begynder at tager på bordet. Pædagogen
guider ”Det er bedre hvis du tegner på papiret”.
1 – 4 Emotionel ekspressiv dialog
– her skabes kontakten.
5-7 Menings skabende og udviklende
dialog – dialogen udvikles og verden omkring barnet udvikles.
8
regulerende dialog – gør barnet autonom
Udfordrende:
Samspiltema 8: Vi tror det kan være svært som ny pædagog at vejlede
ifølge den regulerende dialog et barn hensigtsmæssigt og tage ”styring”.
Samtidig kan man være bange for at ”skubbe” barnet fra sig frem for at guide
det.
Samspiltema 5: Vi mener en udfordring at fange barnets opmærksomhed,
da det ikke er alting som kan interessere barnet, men som barnet skal deltage i
– spise situationer, bleskift eller når der gives en kollektiv besked.
Mindre udfordrende:
Samspiltema 1: Det er naturligt for os alle at vise omsorg og glad
interesse i mødet med børn.
Samspiltema 4: Vi finder det interessant at arbejde med anerkendelse,
og vi har fået meget og god undervisning i hvordan man specifikt er
anerkendende overfor børn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar