søndag den 11. januar 2015

Kan sniksnak være positivt?

Sprogtilegnelse er ikke sprogudvikling:


Sproget udvikles ikke ligesom organer og fødder. Det tilegnes i et miljø, der opfordrer barnet til lære sprog og bruge sprog. Når det er sagt, så har et barn, som endnu ikke har udviklet et verbalt sprog, stadig kommunikative evner. Disse dækker over: mimik, gestik, kropssprog og lyde. Samtidig kommunikerer mennesket hele tiden – det ikke at kommunikere er også at kommunikere noget! Det ”Hej” man ikke siger, er også en hilsen. Det blik man nægter at møde, er også en afvisning.
Som pædagoger er det vores opgave støtte barnet i at tilegne sig og bruge sprog. Vi har til hensigt i vores arbejde med sprog at fokusere på indhold/betydningsindhold og brug/samspil frem for form/grammatik. Vi mener, at det er mere vigtigt, at barnet kan og tør bruge sit sprog, samt at det taler om noget, som er relevant for barnet selv, end at det taler korrekt. Dette mener vi, fordi vi antager, at det kan virke demotiverende for et barn i en udviklingsproces konstant at blive korrigeret
Selve sprogtilegnelsesprocessen er ens hos alle børn, fordi den foregår i samme rækkefølge for alle. Nogle børn er dog langsommere til at bruge sproget, oftest fordi de er meget observerende (opbygger en sprogbank), og derfor taler barnet først, når motivationen til at bruge sproget opstår. I dag skematiseres barnets udvikling ikke på samme måde som tidligere. Dette skyldes erkendelsen af, at sprogtilegnelsen er helt individuel, og at barnet har mange forskellige kompetencer, og de fleste børn har tilegnet sig de forskellige nødvendige kompetencer, før de når den skoledygtige alder.

Vores erfaringer siger os at den optimale måde at tilegne sig sprog på er at kombinere leg og bevægelse med læring. Hvis man har lyst til at læse mere om dette kan man finde god inspiration i Lotte Sallings "leg sporget frem"
Find den på www.lottesalling.dk/download/index.html - klik på pjecen LEG SPROGET FREM



Ingen kommentarer:

Send en kommentar