Sprogtilegnelse er ikke sprogudvikling:
Sproget udvikles ikke ligesom organer
og fødder. Det tilegnes i et miljø, der opfordrer barnet til lære sprog og
bruge sprog. Når det er sagt, så har et barn, som endnu ikke har udviklet et
verbalt sprog, stadig kommunikative evner. Disse dækker over: mimik, gestik,
kropssprog og lyde. Samtidig kommunikerer mennesket hele tiden – det ikke at
kommunikere er også at kommunikere noget! Det ”Hej” man ikke siger, er også en
hilsen. Det blik man nægter at møde, er også en afvisning.
Som pædagoger er det vores opgave
støtte barnet i at tilegne sig og bruge sprog. Vi har til hensigt i vores
arbejde med sprog at fokusere på indhold/betydningsindhold og brug/samspil frem
for form/grammatik. Vi mener, at det er mere vigtigt, at barnet kan og tør
bruge sit sprog, samt at det taler om noget, som er relevant for barnet selv,
end at det taler korrekt. Dette mener vi, fordi vi antager, at det kan virke
demotiverende for et barn i en udviklingsproces konstant at blive korrigeret
Selve sprogtilegnelsesprocessen er
ens hos alle børn, fordi den foregår i samme rækkefølge for alle. Nogle børn er
dog langsommere til at bruge sproget, oftest fordi de er meget observerende
(opbygger en sprogbank), og derfor taler barnet først, når motivationen til at
bruge sproget opstår. I dag skematiseres barnets udvikling ikke på samme måde
som tidligere. Dette skyldes erkendelsen af, at sprogtilegnelsen er helt individuel,
og at barnet har mange forskellige kompetencer, og de fleste børn har tilegnet
sig de forskellige nødvendige kompetencer, før de når den skoledygtige alder.
Vores erfaringer siger os at den optimale måde at tilegne sig sprog på er at kombinere leg og bevægelse med læring. Hvis man har lyst til at læse mere om dette kan man finde god inspiration i Lotte Sallings "leg sporget frem"
Find den på www.lottesalling.dk/download/index.html - klik på pjecen LEG SPROGET FREM
Ingen kommentarer:
Send en kommentar