Fortællingernes opblomstring
Igennem de sidste 50 år har fortællerne
oplevet en opblomstring, hvor der er kommet fokus på især mundtlige
fortællinger, og hvordan den kan benyttes og dens betydning i forhold til
kulturelle og æstetiske udtryksformer i den pædagogiske praksis.
Hvis man fokuserer på mundtlige
fortællinger som en aktivitet i pædagogisk praksis, er aktiviteten kendetegnet
ved, at der skabes et fællesskab omkring mundtlighed, sprog og forskellige
former for fortællinger. Mundtlige fortællinger er et stærkt interaktivt medie,
der giver deltagerne en særlig oplevelse af nærvær. Vi ser i dag flere og flere
pædagoger, der arbejder aktivt med fortællinger – ”den fortællende pædagog”, de anvender fortællingerne på en ny måde
i samværet med forskellige grupper af børn, unge og voksne, hvor de i
fællesskab opløfter og perspektiver over livet små og store ting.
Den fortællende pædagog har rig mulighed
for at styrke både voksnes og børns indbyrdes relationer og dertil skabe tillid
og tryghed og en god lyttekultur, hvor alle har en plads og har mulighed for at
fortælle om deres interesserer i det fælles fortællerrum.
Derudover kan den fortællende pædagog
karakteriseres ved:
- · Fremstår mere som menneske end som ”bare en” pædagog
- · Fremstår også som en mere betydningsfuld voksen, fordi man skaber samvær omkring fortællingerne
- · Forholder sig empatisk til lytterne og er derved en bedre lytter
- · En sund autoritet
- · Fremstår som et sprogligt fortællende forbillede
For at pædagogen skal skabe et godt
og stabilt fortællerrum, skal pædagogen være opmærksom på tre forskellige
aspekter: rum, relationer og fortællinger.
Rum:
Rummet er både det fysiske konkrete fortællerrum, som kan være et lokale i institutionen og mentale fortællerrum, hvor der er plads til fordybelse og ro.
Rummet er både det fysiske konkrete fortællerrum, som kan være et lokale i institutionen og mentale fortællerrum, hvor der er plads til fordybelse og ro.
Relationer:
Fra den pædagogiske praksis ved vi, hvor vigtigt det er opbygge betydningsfulde relationer, og det at man indgår i et fællesskab – altså hvor stor en betydning det har for den almindelige trivsel, for lysten til at være sammen med andre, og at udvikle sig og lære.
Fra den pædagogiske praksis ved vi, hvor vigtigt det er opbygge betydningsfulde relationer, og det at man indgår i et fællesskab – altså hvor stor en betydning det har for den almindelige trivsel, for lysten til at være sammen med andre, og at udvikle sig og lære.
Som pædagog er det også vigtigt at
være opmærksom på ens egen person i samværet med børn, unge og voksne. Man skal
som pædagog kunne reflektere over, hvordan man selv er med til at præge de
mennesker man omgås, og hvordan man ens egne følelser og handlinger påvirker
andre.
Fortællinger:
Når fortællende pædagoger ønsker at arbejde målrettet med mundtlig fortælling, er der tre fortællingsgenrer, som man med fordel kan benytte sig af:
Når fortællende pædagoger ønsker at arbejde målrettet med mundtlig fortælling, er der tre fortællingsgenrer, som man med fordel kan benytte sig af:
- - Folkeeventyr og andre symbolske fortællinger.
- - Fantasifortællinger
- - Fortællinger fra livet.
De tre genrer kan være med til at
bringe forskellige samtaleemner frem og kan være med til bearbejder forskellige
emner hos de tilstedeværende.
Fortællinger fra livet kan generelt
have en positiv indvirkning, idet man skal anerkende hver enkel person om unik
og med sin egen individuelle livhistorie. For at forstå et menneske er ikke nok
kun at kende til dets nuværende historie, man må også kende til personens
bagvedliggende historie. Dette glæder også for ens egen historie, derfor kan
det være meget nyttigt foreksempel hos unge eller voksne med en meget kaotisk
barndom, at få lidt ”styr” på historien, dette kan give ro og ____ hos den unge
eller voksne.
Den mundtlige fortællings magi
Mundtlige fortællere taler ofte om
fortællingens ”magi” og henviser til, at der sker noget helt magisk i den
fælles fortællerstunden, som der hæver sig over den almindelige dagligdags
kommunikation og samvær. Oplevelsen karakterers ved fx:
- · Velvære
- · Nærvær
- · Involvering af krop, sanser og følelser
- · Glæde og opløftelse
Mere beskrivende kan man sige, at fortællerrumnets magi opstår, fordi der skabes:
- · Fællesskab – alle har en plads
- · Mening og betydning
- · Fordybelse og refleksion
- · Et sprogligt fællesskab, hvor det talte ord og identiteten er i centrum
Derfor vil det være ideelt, at stræbe
efter at være den fortællende pædagog.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar