Fra tirsdag den 6.januar til og med
torsdag den 8. januar var Lotte og Sidse på feltstudie i børnehaven Thorsens
Allé
Børnehaven Thorsens Allé er en børnehave, som er beliggende i Hasseris i Aalborg. Institutionen er normeret til at have 21 børn i alderen 3-5 år, men i øjeblikket har de 22 børn – 12 piger og 10 drenge. Til børnehaven er der tilknyttet 3 pædagoger og en pædagogmedhjælper, hvor den ene af pædagogerne også fungerer som leder af børnehaven. Derudover har de også en fast tilkaldevikar, som er pædagogmedhjælper.
Børnehaven er et gammelt parcelhus,
hvilket også forklarer indretningen med de mange små rum. Institutionen er
indrettet med en stue, et puderum, et danserum, et værksted/kreativt rum og et
rødt rum. Derudover er der også et udendørs areal rundt om huset, hvor der er 2
legehuse, sandkasser, klatrestativ med rutchebane, asfalterede stier til cykler
og mooncars og plads til fri leg.

I institutionen Thorsens Alle er
kutymen, at børnene skal ud og lege mindst én gang om dagen.
Grundet pladsmangel har pædagogerne i
denne institution valgt, at spisningen foregår i køkkenet med et mindre antal
børn ad gangen. Dog var de opmærksomme på, at denne løsning er
ressourcekrævende, men de finder udbyttet af den langt større. Pædagogerne har
mere tid til hvert enkelt barn, der er mere ro og koncentration omkring
spisningen, og ved at det kun er få børn, som skal rotere, så er de fri for det
kaos, som der ofte opstår ved spisning i andre institutioner.
Under vores feltbesøg skulle vi
observere/iagttage børnene, og vores opgave var, at vi skulle finde ud af, hvad
børnene var optaget af i denne tid. I denne institution var ønsket at vi skulle
”fylde” mindst muligt – vi skulle altså blot indgå i deres daglige rutiner.
Vores måde, at komme i snak med
børnene på, var ved at deltage i deres aktiviteter. Vi lavede blandt andet nogle
af vores interaktionsbeskrivelser ud fra nogle episoder, hvor vi byggede med
klodser sammen med børnene. Imens den ene af os byggede sammen med børnene,
iagttog den anden børnenes kropssprog og nedskrev disse. Derudover havde vi en
mobil til at optage lyden af samtalen. En anden måde vi fik lavet vores
interaktionsbeskrivelse på var under et spil sammen med børnene, hvor vi igen
observerede hinanden og fik optaget lyden. Ydermere brugte vi tiden i feltstudiet
sammen med børnene på at læse bøger, tegne, spille spil, lave perleplader og
lege på legepladsen.
Hvad var børnene
optaget af?
Børnene i vores børnehave var meget optaget af dyr der lever
under vand. Det være sig krabber, fisk, krokodiller og særligt hajer. Denne
interesse var fælles for både drengene og pigerne, og på tværs af
aldersgrupper. Inde på stuen hang der papmachefisk -og hajer ned fra loftet i
forskellige farver som børnene selv havde lavet. De gange vi satte os for at
tegne med børnene blev der tegnet mange forskellige ting, men dyr der lever i
havet var en fællesnævner for mange af børnene. Oftest var motivet på deres
tegninger store og skarpe tænder, på en ellers meget lille fisk. Derudover
havde børnehaven en bog om hajer, som var meget populær i børnegruppen. I bogen
var store billeder, og meget lidt tekst som kort beskrev, hvor stor hajen var
og kategoriserede hvor farlig de forskellige hajarter var for os mennesker. Når
denne bog blev taget frem samlede 6-10 børn sig om den voksne som læste. De
største børn kunne kende hajerne i bogen udfra billederne og selv lave en
fortælling sammen med pædagogen.
Dernæst oplevede vi, at der var en stærk kultur for at værne
om de mindste børn, og der blev taget hensyn til disse af de ældre børn. Ud af
de 21 børn var 3-4 stykker under 4 år, og det var tydeligt at de ældre børn
passede godt på dem, og forstod at de skulle omgås med hensyn og omsorg. De
ældre børn krammede og nussede de yngre børn, og når de legede eller spillede
så ventede de tålmodigt på de yngste. Denne adfærd afspejlede tydeligt at
pædagogerne i den pågældende børnehave, havde lykkedes med at skabe en kultur i
børnegruppen, hvor de yngste børn var værnet om. Formentlig ved at vise og italesætte at yngre børn både er psykisk og fysisk mere sårbare.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar